zondag 12 september 2010

Van 5 euro aan goudvissen tot een zeeaquarium (hoe kwam dat zo)

Vorig jaar zomer bedacht ik het, ik wou goudvissen in de 'vijver'. Een plastic bak in onze achtertuin die, zo bleek later, niet meer is dan 10 flinke emmers aan inhoud. Ik heb in mijn enthousiasme vijf goudvissen aangeschaft die ik heb geplaatst (met keurige 30 min. intro om hen aan de temperatuur te laten wennen, natuurlijk!). Mijn troebele, veel te kleine vijvertje bleek de eerste stap op weg naar een zee aquarium.

Dat behoeft toch enige uitleg... hoe leiden vijf Hornbach goudvissen tot een zeeaquarium? Daar kunnen we kort over zijn. We zijn gewoon dierenliefhebbers! Van de trage slakken in de tuin die mijn roos aan het verorberen zijn, tot aan de babyduifjes die we in onze vorige woning met waterdruppeltje op onze vingers van de verzengende hitte hadden gered.. we zijn dol op dieren. Je ziet het al aan de katjes die we hebben en waar we voor door het vuur gaan. Dus al gaat het om kleine rode natte haarloze diertjes of om die beertjes van een katers, wij gaan ervoor.

De goudvissen kregen het afgelopen winter wel erg koud, een onfortuinlijke kikker was al doodgevroren en op een donkere doordeweekse winteravond ging ik, gewapend met een maatbeker (ik had nog geen schepje) drie vissen eruit vissen. Ik heb ze direct in een Praxis (zo, reclamecommissie ook weer tevreden) aquariumpje gedaan van 20 liter. De laatste 2 lieten zich pas een avond later (wel met schepje) vangen. Het aquarium bleek al snel te krap voor onze veelvraten die het er goed van namen nu ze hoog en nat hun eten op een presenteerblaadje kregen. Binnen no time waren ze centimeters gegroeid en gingen we, toch al ontevreden over de filtercapaciteit naar een grotere 60 liter bak.

Plug and play zeeaquarium

Tijdens een van onze zoektochten naar deze grotere bak en filtersysteem vonden we bij onze plaatselijke dierenwinkel geweldig mooie 'plug and play' zeeaquaria's. Gewapend met informatiebladen zijn we internet af gaan zoeken voor info over zeeaquaria. Wat zijn de kosten, wat is de tijdsbesteding? Kunnen we dan nog wel op vakantie? We besloten dat we het een geweldige hobby zouden vinden maar toch nog even zouden wachten met een aanschaf.

Van 5 naar 9
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan natuurlijk. Tijdens een bouwmarktbezoek besloten we de 5 groot geworden rakkers weer terug in de vijver te plaatsen en er vier 'trage zwemmers' van siergoudvissen in de 60 liter bak te zetten. De goudvissen hadden in de vijver domweg meer ruimte en waren uitgegroeid tot behoorlijke exemplaren. En zo waren er 9.

De vijver moesten we toen natuurlijk wel behandelen om de goudvissen dit keer een mooi onderkomen buiten te geven. We kochten een filtersysteem voor 3000 liter vijver en een pomp die de inhoud ten minste 6x per uur rondpompt een beetje overcapaciteit is nooit weg nietwaar ;). De kikkers en padden in en rond het, nu heldere, water waren minstens zo enthousiast als wij.

Hopeloos verliefd

Tijdens het kopen van de filterinstallatie kwamen we weer langs de prachtige zeeopstelling van de Diebo dierenwinkel. En nu viel er niets meer aan te doen. Na een goed gesprek besloten we om de sprong in het diepe te wagen. Mijn vriend helemaal weg van alle apparatuur en ik in drie dagen ingelezen over de dierencombi's die in de door onze gekozen 350 literbak zouden passen. Heerlijk! Samen waren we erover uit, de Percola 100, gloednieuw en nog niets over te vinden. Dat werd hem. Een mooi meubel met een 'sump' geïntegreerd aan de achterzijde (daar zit alle filtratiesystemen die nodig zijn om een zeeaquarium draaiende te houden, vaker vind je systemen waar een complete bak onder het aquarium staat waar al deze apparatuur in zit).

Turen naar leven

En daar zijn we dan, elke dag zit ik met mijn neus tegen het glas gedrukt te turen naar het zogenaamde levend steen waarin Syl al een zeester (van wel 1 mm) heeft ontdekt. Samen vonden we 2 slakken met een olifantenslurf en gisteravond zag ik opeens een kokerworm (klinkt smerig maar ziet eruit als een mini palmboompje) van 5 mm. Onze eiwitafschuimer werkt nog niet goed, dus om de 5 minuten zitten we in de sump te turen naar de apparatuur en te discussiëren over de waterstanden. Het hoort allemaal bij beginnend zeeaquarium zo heb ik begrepen. Gelukkig duurt het nog een aardige tijd voordat de bak 'gerijpt' is en kan er nu niet zoveel dood, maar we willen toch onze mini diertjes deze eerste zware weken (nu gaan allemaal afvalstoffen ophopen, die moeten worden afgeschuimd door onze eiwitafschuimer - die het dus niet doet-) doorhelpen. Fingers crossed dan maar.

1 opmerking: